Pages

26 October 2014

#ASKGIBB : JATUH CINTA DI LAMAN SOSIAL , WHAT SHOULD I DO?


Baru-baru ni aku terima satu soalan daripada seorang pembaca tentang satu masalah yang die ni mungkin dah jatuh cinta dengan seorang lelaki yang dikenalinya di lama sosial. Soalannya berbunyi seperti berikut:


Dear Gibb,

Aku nak tanya pendapat kat kau ni.
Haha segan pulak nak tanya.
Okay cerita bermula begini. A few days ago aku ada kenal seorang mamat ni kat online site. Dia charming gak la, easy going and sekepala dengan aku. So bermula la sesi chat dengan beliau. Kinda fun jugak kenal dengan dia. After that betukar-tukar nombor phone, Instagram, Facebook bagai, okay la. But lepas beberapa hari ada timbul perasaan lain kat dia. Jadi berdebar, rasa macam rindu, asyik tengok gambar dia, and aku menanti Whatsapp dia! Parah dah! Aku rasa macam dah jatuh hati dekat dia weh. Macam tak logik la, baru kenal je kot. Fuck

So Gibb yang berpengalaman, what should I do? Tell him or what? Sebab aku ni tak pernah deal dengan benda macam ni. Oh ya, dia pun tak straight jugak. Haha

(MrSmile)


**********


Hello MrSmile,

Bagi aku, ada 2 kemungkinan yang mungkin berlaku pada kau. Sama ada kau dah jatuh cinta dengan dia, ataupun kau rasa sunyi.

Jatuh cinta melalui internet ni perkara biasa bagi aku sebab aku pun pernah jatuh cinta lebih daripada 100 kali hanya melalui chatting je. Mungkin bila kita berjiwa muda, masih mentah dengan dunia percintaan, masih buta dan tak pandai menilai, kita akan mudah jatuh dalam perangkap jiwa. Tapi tak mengapa, aku sangat faham perasaan kau.

Sebelum kau nak luahkan apa-apa perasaan cinta kat dia, tanya balik pada diri kau., betul ke dia ni orang yang boleh bahagiakan kau? Aku tahu percintaan PLU ni memang tak tahan lama. Mungkin mula-mula je gembira, tapi seminggu kemudian? Sebulan kemudian? Setahun kemudian?

Kalau kau yakin yang dia adalah orangnya, jangan luahkan lagi perasaan itu. Ambil masa paling kurang pun sebulan untuk mengenali dia. Teruskan sesi chatting itu, nilai semula feedbacks yang diberi olehnya. Kalau kau rasa perkenalan korang tu stabil, boleh la mula untuk berjumpa. Kalau kau rasa setiap kali mesej je, dia reply macam nak tak nak, aku rasa his not the one. Sebab PLU ni mudah berasa bosan. Mula-mula je beria-ria, minggu kedua dah tak mesej langsung (aku akui yang aku pun perangai macam tu jugak).

Kemungkinan kedua mungkin kau rasa sunyi, inginkan perhatian. Mungkin dia sekadar membantu menceriakan kau semula. Bila kita sunyi, kita mudah berasa tak selamat. Jadi pelbagai aura sekeliling sama ada yag baik ataupun buruk akan mudah menghanyutkan jiwa kita. Berhati-hatilah dengan perasaan anda.

Tapi kalau kau yakin dan kau jenis tak takut mengambil risiko (macam aku), just luahkan je perasaan kau kat dia. Kalau die boleh terima kau seadanya, berita baik buat kau. Kalau dia tolak cinta kau, just keep in your mind that he just miss a great thing.

Diingatkan juga di sini bahawa cinta PLU ni bukan kerana sex sahaja, ia merangkumi pelbagai aspek. Bukan sekadar memberi, tapi juga menerima dan tidak berat sebelah. Anggaplah orang yang mungkin akan bersama kita itu umpama kawan baik kita sendiri, bukan dilabel dengan nama suami atau isteri. Always keep in mind yang kita ni buat bende yang dilaknat Tuhan. Kalau Dia rampas kebahagiaan kita, jangan pernah menangis,. Ukirkan senyuman dan anggaplah ia sebagai satu pertolongan untuk kita dijauhi dengan lautan dosa.

Never lose hope.


(Post Script: Anda tersangkut dalam jerat percintaan? Hidup anda terumbang-ambing? Got no way to turn? Sudikanlah berkongsi masalah anda dengan saya. Insyaallah dengan anugerah yang Allah bagi ni, saya sedia membantu memberikan nasihat dan kata-kata semangat. Mungkin sedikit sebanyak boleh membantu anda. Boleh klik sini >>>ASK GIBB<<< untuk proceed. Sekian.)

2 comments:

  1. wuhuuuuu...dah boleh jadi kanuselor dah ni.... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kanuselor? adakah perkataan kaunselor dan anu bergabung membentuk perkataan itu?

      ataupun kesilapan menaip???
      hahahahah

      Delete