Pages

26 September 2014

SURVIVOR SAN JUAN DEL SUR (BLOOD VS WATER 2) REVIEW

Hi semua! Kali ni aku nak buat review tentang rancangan realiti tv paling top kat Amerika which is Survivor. Siapa yang lingkungan umur die lebih kurang aku, mesti pernah tengok rancangan ni kan? Dulunye rancangan ni disiarkan di NTV7 setiap hari Jumaat, dalam jam 10:00 malam (dah tak ingat plak waktu siarannya). Tak silap aku, season terakhir yang disiarkan kat tv adalah season 12 (Exile Island). Lepas tu rancangan ni hilang macam tu




Sebelum tu aku nak briefing sikit tentang macam mana game ni dimainkan. Rancangan ni biasanya dimainkan oleh seramai 16 hingga 20 orang strangers, ditempatkan di lokasi yang jauh dari pembangunan dan kemodenan sejagat, dibahagikan kepada 2 hingga 4 puak (kumpulan), pemain akan mengundi keluar pemain lain pada setiap Tribal Council, dan akhir sekali pemain yang diundi keluar akan kembali sebagai juri dan akan mengundi untuk menentukan pemenang permainan pada hari ke 39. Ini adalah basic guidelines untuk pemain. You must learn to adapt the situation or you will be voted out.

Untuk siri Blood vs Water, pemain akan bersaing dengan insan tersayang (emak, ayah, anak, suami, isteri, boyfriend, girlfriend, kakak, abang) dalam puak yang berbeza. Sebelum ini, dalam Blood vs Water 1, returner players telah bersaing dengan new players. Pada musim ini pula, Blood vs Water 2 akan menggunakan konsep baru di mana ianya disertai oleh semua pemain yang baru.


Survivor San Juan Del Sur contestants.


Dalam musim ke-29 ini, 18 peserta ditempat di San Juan Del Sur, Nicaragua. Mereka akan bersaing dalam 2 puak yang berbeza. Dilaporkan bahawa musim ini akan berlaku ketidakseimbangan jantina sebab 1 pair of players (2 women) telah menarik diri due the medical excuses. So akan ade 10 orang lelaki dan 8 orang wanita. Jom kita berkenalan dengan para peserta.






JACLYN SCHULTZ (25) &
JON MISCH (26)
Relationship: Dating


 *************************


JOSH CANFIELD (32) &
REED KELLY (31)
Relationship: Dating


 *************************


DALE WENTWORTH (55) &
KELLEY WENTWORTH (28)
Relationship: Father and daughter


 *************************


BAYLOR PAYNE (20) &
MISSY PAYNE (47)
Relationship: Mother and daughter


 *************************


VAL COLLINS (35) &
JEREMY COLLINS (36)
Relationship: Married


 *************************


DREW CHRISTY (25) &
ALEC CHRISTY (22)
Relationship: Brothers


 *************************


JOHN ROCKER (39) &
JULIE MCGEE (34)
Relationship: Dating


 *************************


NADIYA ANDERSON (28) &
NATALIE ANDERSON (28)
Relationship: Twin sisters


 *************************


WES NALE (23) &
KEITH NALE (53)
Relationship: Father and son


 *************************




So, untuk musim ni, Jeff Probst (host of the show) telah menyatakan bahawa pihak survivor akan membawa semula konsep Exile Island instead of Redemtion Island. Kali terakhir Exile Island dimainkan adalah pada musim ke-18, iaitu di Tocantins.

Apa itu Exile Island? Exile Island adalah satu kawasan di mana puak yang memenangi satu cabaran akan diberi peluang untuk menghantar salah satu pemain daripada puak lain ke tempat yang jauh terasing. Keburukkan Exile Island adalah pemain akan dibiarkan terasing daripada puaknya dan sukar untuk mengetahui apa yang sedang berlaku di kem mereka. Namun, kebaikkan berada di Exile Island adalah mereka akan diberi petunjuk (klu) tempat di mana letaknya Hidden Immunity Idol yang disembunyikan di kem mereka.


MY REVIEW:

So, bagi aku obviously mereka akan dibahagikan kepada 2 puak and they will play against each other like the previous season. Bila tengok wajah setiap pemain, I still cannot predict that who can survive longer and who can ultimately win the game.

One item of note, if you guys have seen the previous season of The Amazing Race, Nadiya and Natalie are quite recognize from season 21 and 24. They are really loud but I still love them no matter what. Kalau boleh nak tengok dorang pass the merge.

This season, Survivor will have gay couple again. Aku tak sure why this game just love the gay people. Josh and Reed already claimed that they are the biggest fans of this show. They seem like athletic enough to me even though both of them are broadway performers. Well, we will see about that.

Even this season they have a little bit of unbalance gender, which is the tribe will be ending up with 4 girls and 5 guys, but I guess John and Reed can potentially become the swing vote because of they sex orientation. 

The season premier will be on 24th September 2014 in America. Aku tak sure pihak Astro akan siarkan rancangan ini atau tidak, sebab rumah aku takde pun kuali Astro tu. Aku berharap season ni will be a good season just like the previous one, or better. Aku harap juga yang season ni mampu buat aku menangis seperti yang sebelumnya. Hahahaha.

4 comments:

  1. Bila dapat tahu yang twin sisters Nadiya & Natalie tu muncul dalam Survivor, aku dah macam =.="

    Masa diorang muncul balik dalam The Amazing Race All Star hari tu pun aku dah "Macam takde orang lain dah ke?" HAHA.

    Tapi itulah, peserta yang aku tak gemar dalam Survivor mesti akan stay sampai merge, kalau TAR pulak, mesti akan masuk Top 5. Setiap season for both shows macam tu. Malang betul. Geram aku tau. HAHA.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ko ni mesti jenis yang selalu sokong underdog kan? hahaha, aku pun macam tu...

      Delete
  2. WHOAAA!
    Tweenie join survivor pulak la !
    Rasa kena tengok season ni !
    Diorang ni one of my feveret team in The Amazing Race !

    ReplyDelete
    Replies
    1. tengok la.... aku dah tengok dah season premier... tapi malangnye one of them have to go....

      Delete