Pages

6 October 2014

10 FASA PERCINTAAN GAY YANG MUNGKIN PERNAH ANDA ALAMI

Kisahnye aku telah berborak dengan seorang mamat yang selalu bercakaran dengan aku time chatting dan telah memberi aku idea untuk mengimplementasikannya menjadi sebuah entry.

Di bawah ini merupakan 10 fasa percintaan yang mungkin pernah dihadapi oleh rata-rata insan yang bernama gay di seluruh Malaysia:


FASA 1 : JATUH HATI

Kau mula jatuh cinta kat seorang mamat ni (tak kesah le kau kenal die kat mana sekalipun) dan kau berniat nak kenal die dengan lebih rapat lagi.



FASA 2 : ADIK-BERADIK ANGKAT

Now, korang dah rapat sangat tapi malu nak mengaku perasaan masing-masing. So korang decide nak berabang/beradik angkat je. So bile kawan-kawan lain nampak, korang tak la rasa janggal tentang relationship korang yang akward tu.



FASA 3 : BERCINTA

Korang rasa kawan-kawan dah macam tak kesah dah dengan perilaku adik-beradik angkat korang, jadi sekarang korang decide nak luahkan perasaan cinta yaang terpendam itu. Korang kelihatan bahagia disamping berjaya mengaburi mata-mata kawan-kawan sekeliling dengan status adik-beradik angkat itu sendiri.



FASA 4 : BERPISAH

Mahligai yang dilaknat Tuhan itu akhirnya musnah. Mungkin kerana sudah tidak bersefahaman lagi, bosan, mahupun muncul insan ketiga. Kau sukar melupakan memori indah yang terbina itu. Namun apakan daya, qada' dan qadar sudah menyatakan cinta kalian setakat itu sahaja.



FASA 5 : KEMURUNGAN

Kau rasa sedih teramat dan kau rasa dunia kau tak ceria tanpa dia di sisi. Kau tu pun bodoh berharap sangat pada cinta kau tu. So banyak masa kau dihabiskan dengan bersendirian. Makan tak mahu, mandi tak mahu, konek pun tak mahu. Kau hanya mahukan dia sahaja.



FASA 6 : MULA BERCAKAP TENTANG MASALAH 

Kau dah bosan duduk terperap dalam bilik, so kau mule bercerita masalah kau kat kawan repat kau, or kau mule bercerita dengan stranger yang baru seminit kau kenal kat laman sosial. Kau bercerita tentang kenangan indah tatkala bersama dia, kau hujahkan tentang kenapa kau putus dengan die, sampaikan kau cerita perkara yang sama berulang kali pun kau tetap tak perasan. Orang yang dok mendengar masalah kau tu pun mengiyakan aja dan cube bagi sokongan pada kau supaya kau happy semula.



FASA 7 : MAHUKAN DIA SEMULA

Selepas meluahkan segala-galanya rahsia perhubungan silam, kau berhasrat mahukan dia semula. Kau hanya anggap kawan kau tu hanyalah pusat rehabiliti supaya kau mendapat keberanian untuk mengiyakan perasaan sayang pada si dia walaupun sebelum ini kau amat kecewa dengan perpisahan itu. Kau mula mesej si dia semula, dan si dia mula melayan perasaan kau dengan baik. Namun, situasi kau sekarang umpama bermain tarik tali. Perasaan sayang itu muncul, tapi kau masih tidak pasti sama ada perasaan itu nyata atau sebaliknya.

 


FASA 8 : MINTA PENDAPAT

Kau mahukan sokongan supaya kau mendapat keberanian untuk bersama dengan si dia semula. Namun kawan kau ni macam terlalu pakar tentang perihal cinta, berkeras-kerasanan menyuruh kau melupakan si dia. Namun kau masih tak mampu. Walaupun pendapat kawan kau itu kelihatan bernas, namun syaitan nirrajim tetap menyokong kau meneruskan misi untuk bersama si dia.

 


FASA 9 : BUAT KEPUTUSAN

Dah tiba masanya kau buat keputusan untuk kebahagiaan diri kau. Kau akan ada sedikit dilema di mana kedua-dua keputusan akan memberi impak yang baik dan buruk. Kau dah tak boleh leka lagi, masa kau banyak terbuang sebab asyik memikirkan perihal hati sahaja. Setelah mendapat keyakinan, lantas kau pun membuat keputusan antara "epal beracun" ataupun "croissant berinti tuna" (Tetibe aku rasa lapar pulak).



FASA 10 : KAU KEMBALI CERIA

Fasa ini terbahagi kepada dua:
* Kau gembira kerana bersama dengan si dia semula, atau
* Kau gembira kerana berjaya melupakan si dia.



Tak kesah le kau buat pilihan macam mana sekalipun, aku berjanji yang kau tetap akan bahagia di pengakhirannya. Itu dua' aku pada kawan-kawan yang menghadapi masalah percintaan, baik buat yang lurus mahupun yang bengkang-bengkok.

"Jangan pernah takut untuk mengambil risiko dalam percintaan."

(Post script: Terima kasih pada abang Shark kerana telah mendatangkan idea penulisan saya pada kali ini. Entry kali ini mungkin menyampaikan mesej yang berbeza-beza kepada setiap individu yang membacanya. Apa yang baik dijadikan teladan, dan yang buruk itu dijadikan sempadan.)

21 comments:

  1. why abang shark? hahahaha. kenapa 10 stage tu macam lain sikit jee.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak lain la, aku bat exactly mcm ape yang aku pointed kan tempoh hari

      Delete
  2. yeay aku dah berjaya lepas semua stage tu...and the best is...aku berjaya lupakan dia...hahahaha....btw good entry bro...:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah kid! im happy for u. thats my guy. lupakan sampah sarap itu dan mulakan hidup baru!

      Delete
  3. Macam mana kalau kita susah nak lupakan dia even dah try macam-macam supaya dapat lupakan dia?

    PS: Nice Song!

    ReplyDelete
    Replies
    1. sometimes, perkara mcm tu boleh berlaku.
      kita ni manusia yang lemah, kadang2 tak dapat melawan perasaan itu.

      but lama kelamaan kita akan mampu juga lupakan kekasih lama itu....

      contohnya u ade barang yg rosak, tapi sayang nak buang sebab kononnya barang tu ade sentimental value. tapi maybe dalam 5-6 tahun berikutnye, u akan buang jugak bende itu...

      just believe in ur self n never give up hope kay

      Delete
  4. give that love to someone who ready to love and also ready to love you back as much as you love that person. Careless about the guilty feeling that you have in your heart. BTW, these stages are quite well thought about, lovely!

    ReplyDelete
    Replies
    1. no 2..3...4..ak xpnah rse..skdr syok s'diri..dan bermurung s'diri coz xlaku..huhuhu

      Delete
    2. alo2.... jgn bersedih kay... cahaya masih ada menunggu di depan sana...

      Delete
    3. Aloloo..Gib sayang.. nama saya Akmall je... bahaha.. Razlan nama ayah.. haha

      Delete
    4. sorry, maybe i mengantok time reply comment tu.. sory akmall

      Delete
  5. Klu dh 3x bpisah mcm mn?....ramai bratur nk gnti....pening....bilalh nk bertaubat agakny aq ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah, elok la kalau ade niat nak bertaubat.
      pintu taubat sentiasa terbuka untuk anda...

      Delete
  6. start no 6...mulalh hikayatnye...pastu hilanggg...x pe lh kita bg idea bernas dlm probnyer...kawan ttp kwn...plg teruk kita jd bank dia...huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau ada hikayat percintaan yang best, leh la share...
      aku nak gak tahu hikayat tersebut..

      Delete
    2. nnti dia baca...kantoii...tp x pe lh...no hal pnyer..kdg tu nk mengungkit ..tp x baek kan3... lau senyap..senyap..senyap...hmmmm.tu yg biasa klaukita start kt part no 6 tu...tgk mmber kita epy...kita p0n epy gak Gibb...

      Delete
  7. Aq slalu brtpuk sblh tgn... org yg aq mnt kbykn smuanya st8. Yg songsang nk main jaaa wpn bru smnit knl d alam maya... i just need someone to share n take care of me not sex! Tbe2 mrh.. nk knl ngn org kt sini bole.. btw,gib u dh tua sgt ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. situasi kita sama la... bertepuk sebelah tangan...

      kat sini banyak jenis orang u boleh kenal.

      btw, i am not that old....

      Delete