Pages

4 March 2015

#ASKGIBB : TERLANGGAR GARISAN PERSAHABATAN


Salam,

Saya nak minta advice abang sikit.

Saya punya kawan dekat dengan saya. Kita selalu tidur sama-sama satu katil walaupun saya bukan roommate dia. Dari situ juga timbul rasa suka saya dengan dia.

Awal mulanya saya berusahah menahan diri, tetapi pada akhirnya nafsu mula mengambil diri mengalih akal saya. Setiap malam saya selalu pegang-pegang badan dia. Dia selalu berpura-pura tidur sehingga membuat saya semakin berani. Pada akhirnya, saya memegang barang terlarangnya dan membuat dia pancut.

Seketika itu, dia  bangun dan sangat marah dengan saya. Dia menceramahi saya dan mempertanyakan alasan apa saya nodai dia. Rasa hormat dia pada saya hilang. Dia sungguh menyesal atas perbuatan saya. Pada akhirnya, dia mengatakan akan menjaga rahsia saya dan menjauhkan diri dari saya.

Sejujurnya saya sangat pedih, saya kehilangan sahabat saya atas hal yang tidak layak. Saya tidak tahu harus berbuat apa dan cara untuk memperbaikinya.

Sudi abang dapat jawab. Terima kasih.

(Ray)


**********


Salam Ray,

Terima kasih sebab sudi berkongsi masalah ini. Mungkin abang tidak dapat menjawab soalan ini dengan baik, tapi abang akan cuba memberi pendapat. Harap-harap sedikit sebanyak dapat meringankan beban yang Ray pikul buat masa ini.

Dulu, time abang study pun, abang pun pernah buat perkara yang sama macam Ray. Tidur sama-sama dengan kawan abang, peluk-peluk, manja-manja. Abang pun pernah gak cuba-cuba nak pegang barang terlarang kawan abang tu, tapi nasib baik abang masih dapat mengawal nafsu. Abang memang tak berani nak pegang barang tu dengan tangan, just laga-laga pada siku abang je.

Lama-kelamaan kawan abang tu berasa tidak selesa, dan hubungan kami menjadi sedikir renggang. Pergi mana-mana pun dah tak sama-sama dengan dia lagi. Even kitorang dah habis study pun, kitorang tak pernah nak contact each other walaupun rumah dia 5 minit je dari rumah abang.

Berbalik pada masalah Ray, abang rasa mungkin kawan Ray tu rasa janggal bila Ray noda dia walaupun hanya menggunakan tangan. Bagi abang la, even kawan Ray tu gay ataupun straight, Ray kene hormat dia dan tak melakukan perkara sebegitu rupa pada dia.

Abang rasa kawan Ray tu sayang dekat Ray, dan mungkin dia tak kisah tentang orientasi Ray. Tapi sebab Ray dah melanggar garisan persahabatan, mungkin die rasa terkejut dan sukar untuk dia menerima situasi tersebut.

Abang harap Ray dapat memberi dia sedikit masa untuk berfikir dan menenangkan diri. Bagi abang, tindakan kawan Ray yang masih mahu menyembunyikan rahsia Ray ini, sedikit sebanyak membuktikan yang dia masih sayangkan Ray dan tidak mahu Ray tersimpang jauh.


Merujuk kepada video di atas, nasihat abang pada Ray mahupun sesiapa sahaja diluar sana, janganlah kamu merosakkan persahabatan kamu kerana terlalu mengikut kehendak nafsu. Jika kamu masih berani mengambil risiko ini, maka bersedialah menghadapi akibatnya.

Seharusnya sekarang ini Ray berdu'a pada Tuhan agar kawan Ray itu boleh menerima Ray semula sebagai sahabatnya. Harap Ray bersabar ye,

Never lose hope.


(Post script: Gibb nak minta maaf kepada para pengirim soalan dan masalah yang mungkin Gibb tak jawab-jawab lagi perkiriman kalian. Sejujurnya Gibb ada baca soalan dan masalah kalian, cuma kelapangan dan idea untuk menjawab sangat mencemburui saya. Kalau ada masa terluang, Gibb akan cuba okay. Sepuluh jari disusun memohon kemaafan.)

14 comments:

  1. Manusia mudah hilang pertimbangan bila nafsu mula menguasai akal fikiran.

    hormati rakan..bukan tunduk pada nafsu..tak kira dia gay atau tidak,persahabatan tu lagi penting dari nafsu yang hanya sementara..kalau tak tahan sangat buat sendiri je..jangan libatkan orang lain.

    ReplyDelete
  2. kita selalu kena raba dengan abang kita masa tido kalau tido dengan dia masa balik kampung..tapi dia bukan gay (yakin sangat2)....acaner tu??
    boleh abang Gibb bagi pendapat...hikhikhik...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Abang kau raba bahagian mana? Private part?

      Actually situasi kau ni bergantung pada cara kau handle situasi tu. Sometimes ia dikira macam bermain-main (bergurau) antara adik-beradik.

      Biasa la, adik-beradik lelaki ni competitive. Maybe abang kau nak tahu lenght or size kemaluan kau. Or mungkin die nak menyakat kau... Hahaha.

      Itu pendapat aku je la...

      Delete
  3. 1st time my best friend raba masa tido kat sekolah, memang persahabatan jadi taruhan dan akhirnya berkecai macam tue saja sebab masa tue aku naif lagi kot. Tergamak dia buat begitu. Kehkeh.

    2nd time my kawan raba masa dekat umah sewa, I dah ready. Aku peluk bantal dakap kuat2. Padan muka dia tak boleh raba. Hahaha. Rasa macam 3rd time nak raba dia pula, baru dia tahu rasa kena raba macam mana, tapi tak jadi sebab dia dah kawen masa tue. Hahahaha.

    ReplyDelete
    Replies
    1. femes jugak eh kes raba-meraba ni... alhamdulillah aku tak pernah kene... kikiki

      Delete
  4. teringat kat abam senior yak suka menempel kat katil shin time tido huhu.. shin penah sound "ko wat lg aku ckp ngan semua org".. arghhh geramnyaaaa.. kalo la time tu leh di ulang balik .. shin bior je hari hari dia menempel huhu #untukabamseniorkatMelaka

    ReplyDelete
    Replies
    1. shin gatal.... masa tak dapat diulang shin, tapi perbuatan yang sama mungkin boleh diulang semula.... hit that "replay" button!

      Delete
    2. bukan gatal.. addict haha.. maklom la.. masa tu kecik lg.. abam abam senior plak mcm bek sgt haha bek ada makna tu .. shin lak dari kg.. so x tau apa sgt #inensen

      Delete
    3. Aww.. Kesiannye budak inesen ni...

      Delete
  5. Respect.

    Aku rasa itu yang perlu ada. Memang benda itu agak "menyeronokkan" tetapi engkau perlu fikir akibatnya pada engkau, pada dia.

    Takkan mahu merisikokan sesuatu yang lebih bermakna hanya semata-mata mahu memuaskan diri kita.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul2, kalau tak tahan sangat, pegi toilet je, wat zina tangan pada diri sendiri sambil bayangkan muka kawan yg dihajati itu... lps tu tenang la...

      kalau takut amik risiko, biar kawan kita tu yang buat first move....

      Delete
    2. Salam bang Gib,

      Terima kasih atas balasan yang abang berikan. Ray nak cerita sikit pasal Ray. Ray warga negara Indonesia dan status mahasiswa dekat sini. Dah 2 tahun Ray belajar disini. Kawan Ray ni dari first year dah terima dan bantu Ray.

      Start sem ni, Ray mulanya memang tak berani dengan dia. Sampai suatu malam dia start pegang Ray. Darisitu Ray pun jadi berani. Ray pun kembali membalas dia beberapa minggu selepas itu. Dan selama Ray membalas dia selalu pura-pura tidur. Ray tau sebab nampak sangat dia berusaha nak pejam mata.

      Mulanya memang Ray berani pegang badan saja. Tetapi sebab dia pun memberi Ray izin, Ray semakin bernafsu untuk lebih jauh. Sehinggalah Ray pegang barang dia suatu malam. Itupun sebab dia memudahkan Ray dengan membuka seluar dia sendiri sambil tetap "tertidur". 2 kali dia loose-kan seluar dia untuk membantu tangan Ray masuk.


      Selepas dia pancut, dia tak langsung bangun dan marah. Tapi disebabkan Ray masih memegang badan dia, dia bangun dan memarahi Ray...


      Sekarang, kami tak cakap langsung. Dia suka tak jawab pertanyaan Ray dan suka lari dari Ray. Semalam Ray chat dia nak macam mana, dia hanya perlu waktu untuk menerima ini. Ray pun memberi dia distance dan tak suka main bilik dia lagi...

      Delete
    3. Oh, now saya dah tahu cerita sebenar.

      Pandangan saya, maybe kawan Ray tu hanya nak you layan dia in term of sex, dia tak mahu kamu layan die seperti seorang kekasih.

      Bagi pihak saya, mungkin sahabat Ray yang bersalah dalam hal ini. Dia tak layak memarahi Ray kerana perkara ini berlaku atas sebab suka sama suka.

      Saya pun tak faham la dengan tindakan kawan Ray tu, dah dapat apa yang dihajati, masakan pula mahu marah-marah.

      Sebaiknya Ray bersabar ye. Kalau kawan Ray tu masih ego, biarkan saja dia. Harap Ray akan jumpa seseorang yang betul-betul menghargai diri Ray.

      Delete