Pages

24 November 2014

#ASKGIBB : SYAK KELUARGA TAHU TENTANG IDENTITI SEBENAR


Hai Gibb,

Saya seorang remaja yang entah la, saya dulu memang ramai girlfriend. Putus couple, Putus couple dah jadi perkara normal. Kekadang couple untuk isi masa lapang je, and tak fikir pasal perempuan tu punya perasaan. 

Saya terlibat dalam dunia PLU ni sejak umur 13 tahun (sekarang 14) dimana masa tu saya jumpa seorang abang angkat yang sangat baik, ambil berat pasal saya melalui social network. Sejak itulah, saya dengan suka hatinya, pergi join group-group gay kat Facebook untuk cari abang angkat yang lebih ramai (saya cari abang angkat dekat situ sebab abg angkat saya tu mengaku dia gay) untuk layan saya yang kehausan kasih sayang seorang abang. Sebab saya memang suka abang PLU layan saya (saya ada abang kandung, tapi tak macm apa yang saya harapkan).

Sampai la satu ketika saya terjoin group gay dekat Facebook yang open. Saya promote diri sendiri untuk ada abang angkat (kalau kita post something dekat group open semua bole nampak right?) and saya syak a few family member and kawan saya tahu saya gay. What should I do? Saya rasa takut kalau dorang bercerita dekat orang lain pasal saya ni gay, and macam mana saya nak hadapi semua ini? Saya takut semua orang menjauhkan diri daripada saya. I'm just 14. Harap abang Gibb bagi pandangan macam mana saya nak hadapi semua benda yang bakal berlaku. 

Terima kasih,

(AKZ)



**********


Hai AKZ,

First sekali Gibb nak ucapkan terima kasih kerana sudi berkongsikan masalah ini dengan saya. Masalah adik ni agak rumit juga, tapi jangan risau sebab abang akan cuba membantu.

Dekat sini saya ingin menegaskan bahawa menyertai mana-mana gay group di Facebook adalah tindakan yang tak wajar jika akaun Facebook anda berbentuk terbuka, yakni rakan-rakan anda terdiri daripada ahli keluarga dan sahabat terdekat, mahupun kenalan yang anda kenali di dunia nyata.

Sebab apa tak wajar? Sebab nanti senang kantoi. Actually abang pun ade je akaun Facebook yang friendlist abang terdiri daripada family members dan kawan-kawan terdekat. Dan tak dinafikan banyak jugak budak-budak gay yang abang add menerusi Facebook tu. Abang rasa memang aku dah terkantoi lama dah sebab friendlist abang banyak sangat lelaki, lepas tu siap bersayang-sayang dekat ruangan comment. Kadang-kadang abang takut gak, tapi buat cool je.

Macam masalah adik, abang rasa menyertai gay group yang open dalam Facebook adalah sangat berisiko. Sebabnya tak silap abang, ape yang kita post dekat group tu akan appeared pada timeline. Sekarang ni perkara tu dah berlaku, apa adik patut buat? Mula-mula tenangkan diri dulu, jangan mudah melatah. Lepas tu adik delete la ape yang adik dah post kat group tadi, then leave that group.

Kalau adik still nak cari abang angkat juga, pergi la join group yang berstatus "closed group", mungkin lebih selamat sebab segala yang adik post kat dalam group tu akan sentiasa kekal dalam group tu. Kalau nak selamat lagi, buat je akaun Facebook yang baru dan khususkan akaun tu untuk member-member gay je, lebih kurang berisiko.

About your family members dan kawan-kawan yang adik syak mungkin tahu pasal identiti sebenar adik, just buat cool aje. Dorang bukannya boleh buat ape pun. Kalau tak nak dorang mengata belakang, bolehlah mula menghentikan aktiviti gay adik buat beberapa ketika. Kalau adik rasa macam mereka dah mula lupa tentang apa yang mungkin mereka tahu, bolehlah beraktiviti seperti biasa.

Tentang isu adik yang selalu couple dan putus dengan perempuan, itu mungkin perkara biasa dalam kehidupan seorang remaja. Tapi tak baik tau mempermainkan perasaan perempuan. Abang tahu memang best bercouple untuk mengisi masa lapang, tapi biarlah perpisahan itu berlaku secara baik supaya tidak memakan diri sendiri di masa akan datang.

Abang tahu adik ni masih muda, perasaan ingin tahu tu memuncah-muncah. Tapi ingatlah, identiti kita ni sebagai insan yang bergelar PLU sangat penting untuk dilindungi. Sebab bila orang awam mula mengetahui siapa diri kita yang sebenar, kita akan mudah rasa dipinggirkan dan perasaan paranoid itu akan mudah hadir. Tak semua orang boleh terima siapa diri kita ini.

Lagi satu abang nak beri tahu, memang menjadi perkara biasa bagi seorang remaja yang merasakan dirinya seolah-olah kurang kasih sayang. Time abang seusia adik, abang selalu rasa yang family seolah-olah tak sayang pada abang. Tapi bila dah besar, dah boleh berfikir secara matang, barulah abang sedar yang semua tu hanyalah perkara biasa yang perlu kita tempuhi bagi membentuk diri abang yang sekarang ini.

To be honest, abang pun dulu sangat tak rapat dengan my big brother, tapi now dah okay dah. Time will change everything, just wait and see.

Never lose hope.

12 comments:

  1. setuju sangat cadangan gibb, mudah mudahan mereka yang tengah cari kasih sayang akan ditemukan dengan jodoh yang terbaik. Tiada benda lain yang lebih bahagia daripda tidur sekatil dengan orang tersayang

    ReplyDelete
    Replies
    1. ade lagi lah bende yang membahagiakan kita...

      its the word called "EAT"

      Delete
  2. Haha, makan seorang pilu, makan dengan orang tersayang manis

    ReplyDelete
    Replies
    1. makan sorang best la.. bleh makan gelojoh, xyah nak sopan2 sangat,,,, hehehehhe

      Delete
  3. Maaf klu menyinggung, tp kan kaum ini dilaknat Allah? semoga terbuka hati utk berubah..aminn..

    ReplyDelete
    Replies
    1. amin, insyaallah...

      tq buat saudara (or saudari) sebab sudi untuk mendua'kan yang terbaik buat manusia2 seperti kami ini...

      Delete
  4. Nak tanya.. Kalau aku ade abang angkat tpi abang angkat aku ni cm tk endah sgt ngn aku.. And bile aku ckp kt die knp tk lyn knp bluetick die suka ckp yg die mmg malas nk lyn sgt chat. .And bile kite mengadu yg lelaki lain kacau kite ke apa then die tak marah pun laki tu.. Die just gelak and bluetick.. Rase ii die saje nak mainkan perasaan aku ke apa ?

    ReplyDelete

  5. Thanks for sharing, nice post! Post really provice useful information!

    Giaonhan247 chuyên dịch vụ vận chuyển hàng đi mỹ cũng như dịch vụ ship hàng mỹ từ dịch vụ nhận mua hộ hàng mỹ từ trang ebay vn cùng với dịch vụ mua hàng amazon về VN uy tín, giá rẻ.

    ReplyDelete
  6. ntah mcmana aku bleh tersesat kesini.. anyway nk jkg aku komen sikit. jgn takut jika kluarga tau yg ko ni gay. mungkn mak bapak ko pun bz dgn prblm sndri. bapak ko ada pblm hutang dgn along,contoh aku bg la..mak ko pn mgkin selingkuh dgn ank ikan. jd takat ko jd gay ni apalah sgt pada diorang. cuma aku nk bg tau ..ko hanya perlu takut pd Allah. yg kuasai segalanya termasuk kau..mak bapak kau.dan abg kunyit kau tu.. bila2 masa je dia bleh cabut nyawa kita dan sumbat dlm neraka utk selamanya.. aku ulang ..utk selamanya klu kita x sempat taubat.usahla kau penting kan sgt bahgian tubuh kau yg bawah tu. pikir dgn waras gunakn bahgian tubuh sebelah atas. pintu taubat masih terbuka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terbaik nasihat bro..harap2 yg suka mengunyit diberi hidayah oleh Allah s.w.t

      Delete
  7. trima kasih share. sy pun sebenarnya nak cari abg angkat yg baik. smeoga jumpa😊

    ReplyDelete
    Replies
    1. klau ada yg nk jdi abg angkt sy chat la di telegram. id:Yaabosan05

      Delete