Pages

15 August 2014

PENGETAHUAN SEBELUM MEMBELI KONDOM

Variasi kondom.

Kondom? Apa itu Kondom? Alah, malas la nak terang, for sure kau tahu ape itu kondom dan tahu kegunaannya. Kalau yang tak tahu tu, kau Google je lah, malas aku nak terangkan. Tapi make sure sebelum kau nak beli kondom tu, kau kene ade pengetahuan tentangnya.

Di sini aku nak kongsi sedikit pengetahuan aku tentang kondom. Almaklumlah, adik-adik yang baru akil baligh mesti nak tahu kan macam mana nak pilih kondom yang terbaik untuk keselesaan semasa memakainnya. Jadi, sebelum beli apa kata kau baca dulu faktor-faktor yang aku rasakan agak penting dalam pemilihan kondom sebelum ia dibeli.

1) Latex atau non-latex (polyurethane)

Setakat ni aku tahu ade 2 je jenis kondom iaitu latex dan non-latex. Kebanyakkan kondom kat Malaysia ni semuannya berjenis latex. Ianya lebih stretchable berbanding non-latex. Kondom jenis non-latex ini pula dicipta khas buat manusia yang kulitnya alah pada getah. Kondom jenis non latex juga less stretcable, tapi lebih nipis dan memberi extra sensuality pada zakar si pemakai. Aku tak sure sama ada kat Malaysia ni ade atau tidak kondom jenis non latex ni. Tapi bagi aku latex lebih selamat kerana ia lebih tebal dan mengurangkan risiko kondom untuk pecah.

Polyurethane (non-latex) kelihatan lebih nipis (0.02mm) berbanding latex (0.05mm).

2) Saiz

Kat Malaysia ni rata-rata panjang zakar lelaki adalah dalam lingkungan 4 hingga 6 inci (mungkin ade yang lebih pendek atau ade yang lebih panjang). Hahaha. Clearly kau tak akan ade masalah nak mencari punye sebab kondom kat Malaysia ni mostly dijual dengan kepanjangan 6 inci dan for sure akan muat punyelah kat konek kau. Melainkan kalau konek kau tu kecik seminimal 3 inci atau panjang sampai melebihi 2 genggam, aku rasa kau terpaksa cari dengan gigih di semua farmasi seluruh Malaysia. Sebab kondom ni macam baju jugak. Kau nak tak pakai baju yang tersangat kecik or tersangat besar? For sure tak nak kan.

Saiz memainkan peranan penting agar si pemakai berasa selesa.

3) Straight cut atau slim fit, dotted atau ribbed

Actually, definition sebenar adalah normal or contoured. Aku dulu pernah bergurau ngan bos aku pasal kondom, which is yang normal kondom kitorang bagi nama straight cut, dan yang contoured kitorang namakan slim fit. Alah, macam seluar jeans jugak, ade straight cut and slim fit. Yang ni korang beli ikut keselesaan korang lah. Kalau nak rase lebih pleasure time main, slim fit adalah pilihan terbaik sebab kondom ni die akan ikut shape zakar si pemakai. Lepas tu ade extra features pada kondom which are dotted and ribbed. Tujuan dotted dan ribbed ini dicipta adalah untuk menambahkan sensitiviti pada pasangan semasa anda menghayunkan zakar ke dalam "lubang" pasangan anda.

Pilihlah mengikut keselesaan anda.

4) Perisa

Kondom juga turut didatangi dalam pelbagai perisa seperti vanila, coklat, strawberi, kopi, dan lain-lain. Tujuan perisa ditambah dalam pembuatan kondom ini adalah untuk menambahkan selera semasa melakukan seks, khususnya seks oral. Ia juga mungkin mampu untuk menambahkan keghairahan pada pasangan dan juga turut memberikan keseronokan semasa melakukan seks. Perisa pada kondom juga ditambah supaya memberi peluang bagi mereka yang mempunyai masalah alahan bau getah pada kondom untuk mempunyai pilihan lain dalam pembelian kondom yang bersesuaian mengikut citarasa mereka. (Amacam bahasa melayu aku? Awesome tak?) Ingin juga saya ingatkan di sini bahawa maksud perkataan perisa dan perasa adalah berbeza. Jadi, bila anda menjilat kondom yang berperisa, jangan terkejut jika rasanya tidak sama seperti apa yang anda jangkakan.

Tidak boleh dimakan, ambil bau sahaja.

Kesimpulannya, 4 perkara di atas ini adalah faktor-faktor utama (bagi akulah) dalam pemilihan kondom. Sebab kondom harus dipilih dan dibeli mengikut keselesaan si pemakai. Faktor-faktor lain seperti warna, harga dan jenama boleh di tolak ke tepi. Apa yang paling penting adalah ia dapat melindungi seseorang itu daripada terdedah dengan jangkitan kuman mahupun virus yang boleh membawa maut.

Agak-agak kalau kondom macam ni korang nak pakai tak?
(Post script: Lepas ni aku akan create entry tentang tip-tip macam mana nak beli kondom bagi orang yang pemalu dan konon innocence. Korang tunggu je lah sehari dua lagi. Gibb sayang korang.)

20 comments:

  1. hahaha wow! berpngetahuan luas betul bab-bab. tahap sensei/master dah. :P

    ReplyDelete
  2. simple but so informative..thanks bro!

    ReplyDelete
  3. sy innocent psl kondem *nangis..time pergi 7e pun sempat jeling2 je lps tu pndang depan sebab rasa macam akak/abg pekerja tu usha pelik

    ReplyDelete
    Replies
    1. takpe, nanti abang bagi tips untuk membeli kondom buat pemalu mcm awak kay...

      Delete
    2. Beli je.. πŸ˜‚πŸ˜‚bukan dia tanya pun πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

      Delete
  4. selama ni tau kondom tu ada perisa je.. haha.. gud info gibb

    ReplyDelete
  5. payah btul nak bli,belum pernah beli,guna lagi lah takde,

    ReplyDelete
  6. Tak pelik ke oral seks with condom? Ke normal je?

    ReplyDelete
    Replies
    1. actually pelik, but mungkin juga tak pelik.
      kalau nak safety, oral sex juga digalakan untuk menggunakan kondom.
      sebab itulah kondom dijual dalam pelbagai perisa.

      Delete
  7. Haha . Nak tahu 6 inci punya kondom . Kat kotak ada tulis saiz ke tak ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang tu saya tak pastilah, biasanya kondom yang saya beli panjang dia dalam 15-20cm.
      Sebab ia diperbuat daripada latex, mostly any size can fit it.

      Delete
  8. Min nak tanya.. macam mana nak gi beli kondom ni.. sebab bf saya suruh saya yg beli???

    ReplyDelete
  9. Huhuhuhu... teringin rasa guna kondom berflavour orange tu.

    Masa-masam kemutt..hehe

    Btw, cara pakai kondom berperisa macam tu sama je ke?

    ReplyDelete
  10. Thnks atas pencerahan ni . Walaupun x suka tp demi nk jaga takut terlepas jer bila dh syok...so better pakai

    ReplyDelete
  11. Thank you share. I nk kawin. Nk rancang dlu sbb masih study. I mmg blur igt partner i tahu sbb laki. Dia pun blur jgk. Hahaha. Nk beli kedai malu katanya. Minta beli shoppe je

    ReplyDelete